ROMANTISMO,
SAUDADE, SENTIMENTO DA RAZA E DA TERRA EN PASTOR DÍAZ, ROSALÍA CASTRO E PONDAL / Otero
Pedrayo, Ramón
Discurso de ingreso na Academia Gallega coa contesta do
Académico V. Risco
13 de agosto de 1931
Nós, Pubricacións Galegas e Imprenta. Hortas, 20. Santiago
13 de agosto de 1931
Nós, Pubricacións Galegas e Imprenta. Hortas, 20. Santiago
VOLUME XLVIII
216 p ; 19
cm.
O discurso de ingreso de Ramón Otero Pedrayo na Academia Galega titulado Romantismo, saudade, sentimento da raza e da terra en Pastor Díaz,
Rosalía Castro e Pondal, coa resposta do tamén académico Vicente Risco, foi impreso por Nós en agosto
de 1931 no obradoiro da rúa das Hortas en Compostela.
O número 73 da revista
Nós dá conta da recepción de Otero na Academia celebrada o 9 de decembro
de 1929. (2)
O día 9 de Nadal
tivo lugar na Cruña, no Salón do Circo d’Artesáns, o solene acto da recepción
do noso ilustre e benquerido compañeiro Ramón Otero Pedrayo, na Real Academia
Galega.
Claro que o acto viña precedido dun feito curioso
referido por Ánxel Casal nunha carta
dirixida a Salvador Cabeza de León,
presidente do Seminario de Estudos Galegos. (3)
Hoxe recibín o
Limiar feito por Otero, que m’anuncia dous libros seus: a novela “Arredor de
si” e o “Século XIX”. É moito HOME este Dn Ramón de cuia vida non hai que temer
pois despois do da Torre e a pisadura do faco (quitoulle un zapato do pé) dou
mostra de que é máis forte que a morte.
Para saber cal foi o acontecemento ocorrido na Torre ao
que está a referirse Casal, temos que acudir ao número extraordinario da revista Grial dedicado a homenaxear a
Otero. (4)
Na mañán do día
primeiro do mes de nadal do 1929 chegóu á Coruña don Ramón Otero Pedrayo, na
compaña da súa muller. Ía facer a recepción como numerario da Academia Galega,
que tería de se celebrar no salón da “Reunión de Artesanos”.
Pola tardiña, no mesmo automóvil que trouguera aos viaxeiros á cidade herculina, achegóuse o matrimonio deica a Torre de Hércules. Ao se parar frente á Torre, baixóu o conductor pra lles abrir a porta do vehículo. Nese mesmo intre, o coche deslizóuse sin frenos pola pronunciada encosta e pasóu, a piques de se despenar, pola beira do acantilado. Volcóu o auto, e foi de certo un miragre que non ocurrise unha catástrofe.
Noustante, don Ramón sofríu un forte golpe nunha perna que o deixóu inutilizado. (…) Desde o accidente habíalle quedar xa pra sempre ao escritor ourensán un calco dooroso que se recrudecería anos máis tarde (…) Oito días despois do suceso sentíase don Ramón moi millorado. E o nove daquel mes lía o seu discurso de ingreso no fermoso salón do vello Circo.
Pola tardiña, no mesmo automóvil que trouguera aos viaxeiros á cidade herculina, achegóuse o matrimonio deica a Torre de Hércules. Ao se parar frente á Torre, baixóu o conductor pra lles abrir a porta do vehículo. Nese mesmo intre, o coche deslizóuse sin frenos pola pronunciada encosta e pasóu, a piques de se despenar, pola beira do acantilado. Volcóu o auto, e foi de certo un miragre que non ocurrise unha catástrofe.
Noustante, don Ramón sofríu un forte golpe nunha perna que o deixóu inutilizado. (…) Desde o accidente habíalle quedar xa pra sempre ao escritor ourensán un calco dooroso que se recrudecería anos máis tarde (…) Oito días despois do suceso sentíase don Ramón moi millorado. E o nove daquel mes lía o seu discurso de ingreso no fermoso salón do vello Circo.
O mesmo día tivo lugar un banquete de homenaxe no Quiosco
Alfonso da Coruña ao cal asistiron algúns dos académicos e tamén os amigos do
escritor. Alí estiveron, entre outros: Eladio
Rodríguez González – presidente da Academia –, Lugrís Freire, Carré Aldao,
Vicente Risco, Antón Villar e Ánxel del
Castillo.
Otero Pedrayo non
pudo dar leitura senón a algús anacos escolleitos do seu volumoso e
intresantismo discurso, no que fai un cumprido estudo, fortemente documentado
do movemento romántico en Galiza, que desenrrola arredor das tres figuras
destacantes de Pastor Díaz, Eduardo Pondal e Rosalía Castro, cuia obra coñece
ben a fondo. (5)
O ensaio de Otero, abondoso en referencias que relacionan
o carácter romántico do Rexurdimento cos movementos culturais do século XIX, establece
a conexión entre Galiza desde a súa diversidade e as correntes europeas do seu
tempo. Este devezo universalista foi común nos membros da xeración Nós, como
ben expresou Paco del Riego nun
comentario escrito para homenaxear o cincuentenario da revista Nós.
Os membros da
xeneración Nós querían para Galicia unha cultura de seu, produto verídico da
súa alma orixinal. Por iso refugaban todo esprito de imitanza e só acollían a
incorporación de cousas alleas de puro procedemento. Entendían que ser diferente
era ser esistente. A idea debe ser coñecida e estimada, pero non imitada.
Albiscaban, ao cabo, para Galicia este ideal: fundir a pecuiliaridade máis
íntima da súa grei, coas adquisicións e os anceios máis vivos da cultura
universal. (6)
Sinopse da obra
O Romanticismo significa o trunfo dos valores do
movemento sobre os da estabilidade, nados baixo o signo do individualismo.
Trátase dunha arte lírica, individual, egocéntrica.
Vicente Risco e Euxenio Montes consideraron o
romanticismo un fenómeno céltico.
Na ialma galega
sentímos todos a presenza d’un eixe vidal inmorredoiro que nos dá a nosa forma
espirtoal e nos diferenza d’as outras xentes habitadoras da Iberia.
Afeitos a ollar durante séculos o salgado horizonte do
lonxe, os galegos tinxiron de verde os ollos e de distancias as almas saudosas.
Durante os anos escuros a lingua baixou a rentes do chan,
fíxose humilde e pequeniña, apegada ás esencias da terra. Os homes da cultura
arrombaron con ela e outros homes da cultura, os románticos, sentiron a necesidade
de recuperala.
O primeiro deste poetas románticos foi Nicomedes Pastor Díaz.
Mentres os románticos xermanos fixeron filosofía e así
chegaron ao romanticismo, os meridionais, e con eles Pastor Díaz, padeceron da
inferioridade do pensamento filosófico e construíron mundos levados da
intuición, e, faltos da alegría creadora, afundiron no pesimismo da radical
desesperanza.
A segunda poeta é Rosalía
Castro.
Entrar na obra de
Rosalía é como entrar ô empardecer no xardín deixado d’un pazo. Os donos fai
tempo que fuxiron car’outro vivir mais mundano e brilante (…) fai tempo que
soilo pisan os sendeiros os pés leviáns das fadas da noite.
Rosalía fixo da dor a forma e figura do espírito. Outros
suspiran por algún ben perdido. Ela sabe en cambio que a dor ha acompañala alén
da morte. Ten alma enferma e a dor, sendo a súa verdadeira dimensión,
identifícase co tempo.
Tamén sente a morte dun xeito individual, romántico, presa
á inmortalidade a través de loitas e sucesivos estados que coinciden coa
tradición céltica onde os mortos forman parte do mundo dos vivos: “anqu’esten calados – Ben oien o meu penar”.
E por ser esencialmente individual, Rosalía chegou a non selo.
Ela soubo desentangarañar as escuras cancións populares das aldeas para
transformalas no cancioneiro sinxelo e expresivo da Galiza.
Ténse a Rosalía
pol’a cantora incomparabre das ribeiras de Padrón. Con xustiza. Mais coidamos
que outro esceario apaixonóu mais seu esprito, aquil onde quizais estivera a
raís da sua incurabre malanconía: Compostela.
Compostela é a única cidade galega que garda unha
profundidade misteriosa. Nese camposanto de vivos Rosalía deixou fíos da alma esgazada
entre as silveiras de pedra.
Por último, Otero analiza polo miúdo os poemas de Eduardo Pondal recollidos en Queixumes do pinos, servíndose da súa
recoñecible prosa poética para dar solta ás reflexións que evocan os versos.
O poeta ama ôs
pequenos pobos vencidos e quer ceibalos, pol-o menos morrer c’o ánimo esforzado
de pretendelo. Romantismo: correición da hestorea, do mapa politeco, das
conveniencias dipromátecas.
A prosa flúe baril e tumultuosa como os versos
apaixonados de Pondal.
O cabo envellece
diant’o mistereo do mar; sempre vixiante cada golpe das oleadas é pra il unha
nova espranza que garda na sua memoria misteriosa.
No cosmos de Pondal non está presente Compostela. Quizais
sentiu a dor da pedra escravizada polas teoloxías e procurou nas ruínas dos
castros do Xallas os solpores que espertaron o seu espírito.
Os primitivos xa
saben da tristeza futura. Un grande fado étnico pesa sobre a raza (...) O poeta
fáise primitivo e síntese en terra estranxeira combatindo, mais o tempo seu de
home do sigro dazanove mistúrase c’o tempo soñado (...) lírico diálogo de
espritos inmortás.
A morte suxire en Pondal dous pensamentos: o afundimento
na entraña inmorredoira de Galiza e a continuidade na lembranza das xeracións,
reveladas na presenza dos heroes antigos na paisaxe e nos pulos renovados da
mocidade.
Tamén hai lugar para o discurso ideolóxico cando afirma
que Galiza non pode ser un parque turístico para diversión e lecer dos
políticos centralistas que aduban os seus actos con festas galegas. Os galegos
domearán seu futuro cando comprendan que non poden vivir como servos amolecidos
para satisfacer a outros.
DISCURSO DE
VICENTE RISCO
Ramón Otero Pedrayo está enrolado no movemento do
renacemento espiritual iniciado en 1916 polas Irmandades da Fala.
A el debemos un xeito novo de estudar a xeografía; tamén
é un historiador caracterizado polo “forte
sentimento patriótico e liberal, a veneración do pasado, o tradicionalismo
dinámico e vitalista, o romantísmo, non paixoal e efervescente, senón contido e
sereo, a reititude moral, a aititude espirtual fidalga e prócer”.
Mais Otero esculca as almas para evocar extraordinariamente
o pasado, mostrándonos “unha Galiza ben máis real e
verdadeira qu’a de Valle Inclán”. Os Camiños da Vida sintetiza a súa actividade
literaria.
Sexa benvido antre
nós, o novo compañeiro, de cuia labor tanto espera esta Academia qu’o acolle cos
brazos e co curazón aberto.
(1)
Imaxe de Ramón Otero Pedrayo: fundacionoteropedrayo.org
(2)
Otero Pedrayo na Academia Galega. Os homes, os feitos e as verbas. Revista Nós nº 73.
Real 36, 1º A Coruña. 15 de xaneiro de 1930.
(3)
Carta
dirixida por Ánxel Casal a Salvador Cabeza de León o 2 de xaneiro de 1930. Ánxel Casal (1895-1936) Textos e documentos.
Dobarro Paz, Xosé Mª e Vázquez Souza, Ernesto. p. 236. Arredor de si sería finalmente publicada por Nós. Non hai
constancia da publicación da segunda obra referida: Século XIX.
(4)
O discurso de ingreso na Academia Galega. O rego da cultura. Grial nº 52, abril-xuño 1976.
Editorial Galaxia. Vigo.
(5)
Ibidem
nota 2.
(6)
Catro persoeiros do grupo “Nós”. Salvador Lorenzana. Cincuentenario de Nós. Homenaxe da
Real Academia Gallega. A Coruña. 1970.
Ningún comentario:
Publicar un comentario