O ESMALTE
CLOISONNÉ DA CRÚS DE ALLARÍZ / Marvin Chauncey Ross
1933
Nós, Pubricacións Galegas e Imprenta. Rúa do Vilar, 15. Santiago
Nós, Pubricacións Galegas e Imprenta. Rúa do Vilar, 15. Santiago
2 p + 1 lámina ; 27 Cm.
Este traballo tamén apareceu publicado no número 112 do boletín Nós en abril de 1933, dando a
coñecer un breve estudo sobre o esmalte alveolado ou cloisonné que decora a
base da cruz de cristal de rocha custodiada no Museo de Arte Sacro, situado no convento de Santa Clara de Allariz.
Este non foi o único traballo publicado no boletín Nós por
Ross, quen entre 1933 e 1934 presentou outros dous textos sobre arte medieval. (2)
Nos anos trinta Marvin
Chauncey Ross interesouse polos esmaltes medievais españois localizados en
Galicia, León, Navarra, Aragón e Cataluña. E se ben dáse por certo desde antes
dos seus estudos sobre a ourivería que os esmaltes galegos teñen orixe
lemosina, Ross conclúe que existen certas características locais como sería o
uso do esmalte negro, consideradas técnicas galegas. (3)
Ao longo da súa carreira profesional Ross traballou en
varios museos norteamericanos como conservador de arte medieval, especializado
en arte bizantina, francesa e rusa (4). Tamén participou na Segunda Guerra Mundial acadando o
grado de capitán no corpo de marines do exército americano, e no ano 1944 foi
recrutado para unirse ao Programa de
Monumentos, Arte e Arquivos: un grupo máis coñecido como The Monuments Men. (5)
Entre os éxitos principais de Ross nesta misión está o rescate
do retablo de Isenheim de Matthias
Grünewald no Chateau de Haute Koeningsbourg en Alsacia e a
coordinación dos rexistros e recollida da documentación nazi e particularmente dos
campos de concentración, que logo había servir como base para as acusacións nos
xuízos de Nuremberg. (6)
O breve estudo de dúas páxinas sobre a cruz de Allariz establece a orixe francesa dos esmaltes
situados na base do obxecto, onde tamén se aprecian unhas pinturas protexidas
baixo vidros e feitas á témpera sobre ouro, representando imaxes de santos.
Entre as pinturas hai unha ducia de entrepanos de esmalte cloisonné fabricados
en París a finais do século XIII ou comezos do XIV.
Istes fermosos
esmaltes representan uns tallos con frores
e follas de vide, sendo os seus côres: branco mate, roxo, verde e
turquesa. O fondo é traslúcido verde, centellante o reflexo dourado.
A disposición dos esmaltes fai pensar que non foron concibidos
para decorar o pé da cruz, senón que antes formaron parte dun relicario hoxe
desaparecido.
O autor apóiase nos estudos doutros investigadores para
xustificar a orixe francesa dos esmaltes e aventura que puideron ser
confeccionados arredor do ano 1300 no obradoiro parisiense de Guillaume Julien, como demostraría que
o deseño da vide e as cores empregadas son idénticos a outros esmaltes
conservados en Oxford e na Biblioteca Nacional de París.
Por último, Ross informa da existencia dunha relación do
século XVI dando conta da doazón da raíña
Dona Violante ao convento de Santa
Clara de Allariz, onde aparecen mencionadas tres cruces de vidro, unha das
cales debe ser a cruz de cristal das clarisas.
A obra, dende logo, é
posterior â data da morte da raiña Dona Violante no 1300; mais como os esmaltes
viñeron de París e poideron ser feitos nos finaes do XIII, é posibre que
deberon pertescer â dita raiña, sendo doados pra sua capela por Dona Violante,
quen manifestóu moitas vegadas a sua devoción á Santa Crara de Allariz.
(1) Fonte da imaxe 1. Base da cruz de Allariz: museos.xunta.es
Fonte da imaxe 2. Cruz de Allariz: caminoallariz.com
Fonte da imaxe 2. Cruz de Allariz: caminoallariz.com
(2) O esmalte
cloisonné da crús de Allariz. Nós nº
112. 15 de abril de 1933. O bágoo en
forma de “Tau” na Galiza. Nós nº 120. 15 de decembro de 1933. Un esmalte galego en New York. Nós nº
121. 15 de xaneiro de 1934.
(3)
Una
aproximación bibliográfica sobre los esmaltes en Galicia.
Josefa Gallego Lorenzo.
(4) Ross foi xefe do departamento de Arte no Museo do Condado
de Los Ángeles, conservador no Museo de Brooklyn, conservador de arte bizantina
na Galería de Arte Walters e conservador xefe no Museo Hillwood en Washington,
DC.
(5) The Monuments Men foi un
grupo aliado formado por aproximadamente 345 homes e mulleres de trece países recrutados co obxectivo
de rescatar obras de arte, documentación e outras pezas culturais en poder dos
nazis durante a Segunda Guerra Mundial. Entre eles atópase a española Margaret
Callon.
(6) As peripecias deste corpo foron levadas ao cine en 2014 na
película titulada Monuments Men, dirixida
e producida por George Clooney, quen
tamén interpreta a Frank Stokes,
alter ego de George Stout, conservador
do museo Fogg.
Ningún comentario:
Publicar un comentario