A segunda carta dirixida
por Ramón Cabanillas a Enrique Peinador ten data do 20 de novembro de 1920 e
está asinada no Porriño, onde o
poeta reside mentres exerce a función de secretario no concello de Mos, posto que deixará no verán de 1921.
En xullo de 1920,
Cabanillas pediu unha licenza no seu traballo para acudir a Madrid, onde contactou
por mediación do arquitecto Antón
Palacios (1) co editor Juan
Pueyo para imprimir as súas obras completas en seis volumes.
De novo en Porriño,
Cabanillas escribe a Enrique Peinador para darlle conta da viaxe.
Sr. D. Enrique
Peinador
Meu querido
Enrique: Dempois de mes e medio en Madrí, – estiven en Génova, 16 – pousei en
Porriño. Ô topar as probas correxinas a escape e ahí van: a letra ê un primor e
coido que sairá una cousa verdadeiramente preciosa. Calquera día iréi por esa
pois teño moitas cousas de que falarche: fixen un contrato con Pueyo; cheguei a
acordo cos fillos de Curros, etc.
Agora, estes
primeiros días estóu moi atafegado.
Sabes canto te
quere teu agradecido amigo do corazón,
R Cabanillas
20 – Nov. –
1920
¿Pódesme mandar
dous exemprares de “Mondariz”, númaro que fala da Academia?
No número 16 da rúa Xénova
de Madrid estaba unha das sedes da Compañía
do tranvía de Mondariz a Vigo – a outra estaba na rúa Victoria, 2 en Vigo –,
fundada polo pai de Enrique Peinador en 1914 coa intención de atraer visitantes
ao balneario. (2)
Cabanillas alude tamén ás
probas de imprenta que con toda seguridade corresponden á peza dramática A man de Santiña, editada na imprenta
do balneario de Mondariz o 15 de xaneiro de 1921, e que foi representada por
vez primeira no Pavillón Lino da
Coruña en 1919. (3)
O poeta fala tamén do contrato asinado con Pueyo. Esta relación
non acabaría en bos termos, como o poeta aclara nunha carta de abril de 1922
que comentarei noutra achega desta mesma páxina (4).
Non obstante, e malia non imprimir as obras completas de Cabanillas, Pueyo deu
ao prelo en 1921 a segunda edición de Vento
Mareiro – a primeira foi impresa na Habana en 1915.
Tamén informa Cabanillas do acordo cos fillos de Curros Enríquez para facer o libreto dunha
ópera sobre o poema A virxe do cristal.
O proxecto inicial para musicar o poema de Curros
iniciouse en 1904, cando Xosé Baldomir
(5) propuxo
a Curros adaptar o texto para facer unha ópera galega, ofrecéndose a escribir
el mesmo a música. Inicialmente, a persoa encargada de preparar o texto foi Víctor Said Armesto (6). Pero
ao morrer este en 1916, Baldomir encargoulle a Cabanillas o libreto. (7)
Ao cabo e cando o traballo estaba rematado e listo para presentarse
en público, os herdeiros de Curros negaron a autorización.
Finalmente, en 2002 Manuel Ferreiro e Goretti Sanmartín rescataron o texto.
Esta peza, de 1924,
aparece, pois, como a primeira ópera literaria galega, anterior, por tanto, a O
Mariscal, constituíndose nun fito importante no desenvolvemento teatral e
musical do período das Irmandades, momento fundamental no proceso de
recuperación nacional do noso país. (8)
O propio Cabanillas conta a peripecia da xestación da
obra.
A ideia foi de
Baldomir: esquirbino a toda presa e entreguéillo. Pasou tempo – anos –, e un
día Antón Palacios Ramilo, o arquitecto, levóume a xantar con Amadeo Vives no
Casino de Madrid. Vives quería faguer unha ópera gallega e quería un libreto:
conteille o de Baldomir e o desarrollo que eu lle dera á obra; ó parecer
gustoulle moito, convimos algunhas modificacións e fixen unha nova cópea,
porque el quedou con Palacios en ir a pasar un mes de vran na nosa Terra pra
ouir bailadas e alalás en adros e carballeiras, e falar con Baldomir. Morréu
Vives e ó morrer Baldomir dixéronme que deixara esquirta a ópera. Estes choios
musicaes teñen tan mala pata que tampouco teño copea do libreto: lembro que lle
din unha a Rei Soto, o noso gran poeta, pero cando estalou o Movimento, anque
por fortuna salvou a bibrioteca en Madrid, leváronlle os papés de toda crase,
recordo ben que feito a máquina e sen puntuar. (9)
Por último, Cabanillas alude na súa carta á revista Mondariz, editada na imprenta
do balneario entre maio de 1915 e xullo de 1922, que el mesmo chegou a dirixir,
e nos momentos de maior esplendor tirou 5.000 exemplares.
(1)
Antonio Palacios Ramilo. (Porriño, 1874 – Madrid, 1945). Arquitecto.
(2)
Ao cabo, e
despois de moitos atrancos industriais e cambios na composición dos accionistas
da compañía, completouse unicamente o traxecto Vigo-Porriño, ao longo de 19 Km.
O treito Porriño-Mondariz non chegou a executarse. A liña inaugurouse o 14 de
marzo de 1920 e permaneceu aberta até o 13 de febreiro de 1967. Fonte: Juan
Peris Torner. Euroferroviarios.net
(3)
A primeira
representación tivo lugar o 22 de abril de 1919, con escenografía a cargo de Camilo Díaz Baliño e acompañamento
musical por conta de Lois Braxe. O
cadro de declamación estaba formado por:
·
Santiña » Carmiña Meléndez
·
Mari-Rosa
» Loisa Castelo
·
Rosario » Esther Carballo
·
Misiá
Manoela » Carmen Chao
·
Don
Salvador » Lois Lafuente
·
Don Pedro
» Fernando Osorio
·
Ricardo » Baltasar Edreira
·
O Alcalde
» Manoel Roel (Guísamo, 1898 –
Betanzos, 1968)
·
Un criado
» Víctor Casas (A Coruña, 1900 –
Poio, 1936)
(4)
“Abóndache saber que o Pueyo ê un disgraciado, que estivo
a dous dedos da quiebra (e inda coido que non tardará moito en presentala) e
que eu inda non vin un real do libro (nin o veréi, pol-as trazas) e que até me
custou traballo arrincarlle 50 exemprares para os amigos”.
(5)
Xosé Baldomir Rodríguez. (A Coruña, 1867 – 1947). Músico.
(6)
Víctor Said Armesto. (Pontevedra, 1871 – Madrid, 1914). Escritor e profesor.
(7)
Ramón Cabanillas. Crónica de desterros e saudades. Luís Rei. Galaxia. Vigo. 2009.
(8)
A Virxe do Cristal. Lenda de Curros Enríquez axeitada
para ópera. Manuel Ferreiro e
Goretti Sanmartín Rei. Introdución, edición e notas. A Coruña.
Biblioteca-Arquivo Teatral ‘Francisco Pillado Mayor’. 2002.
(9)
Ramón Cabanillas,
citado a partir da nota 7.
Ningún comentario:
Publicar un comentario