ORBALLO DA MEDIA NOITE / Blanco Torres, Roberto
3 de outono de 1929
3 de outono de 1929
Nós, Pubricacións Galegas e Imprenta. Real, 36 – 1º. A Cruña. Volume XXIX
83 p ; 19 cm.
Blanco Torres foi un xornalista natural de Cuntis que había publicar os primeiros textos en xornais e revistas da Habana, onde emigrou cando neno. Tamén foi en Cuba onde abrazou a ideoloxía republicana e galeguista por influencia de Cabanillas, Villar Ponte e Basilio Álvarez. Xa de volta en Galiza, integrouse na Irmandade da Fala da Coruña e comezou a escribir para A Nosa Terra no ano 1917.
Durante a súa vida profesional dirixiu, entre outros, os xornais: El Correo Gallego en Ferrol, La Zarpa en Ourense, Galicia, o xornal impulsado por Paz-Andrade en Vigo e, de novo en Ourense, La República.
A valentía de Blanco Torres para denunciar as inxustizas valeulle querelas e sancións, e ao cabo a morte a mans dos falanxistas no val do Limia en outubro de 1936.
A editorial Nós tamén editou en 1930 a escolma De esto y de lo otro, reunindo algúns dos artigos aparecidos nos xornais galegos.
Os poemas publicados en Orballo da media noite son inéditos, a excepción da Elegía do esprito enfermo, publicado ao mesmo tempo que o libro no boletín número 69 da revista Nós. (2)
Foi no Amido (aldea onde naceu a súa dona, nas terras da Peroxa) onde a musa que o acompañaba dende neno lle inspirou os versos de Orballo da media noite, mentres cumpría o desterro imposto por una querela promovida polo político Manuel Portela Valladares, amigo seu doutros tempos. (3)
Preocupación metafísica, arela panteísta que enche a natureza de sinificados conceitos, e fai que o arbre, o junco, o grilo, a lúa, deveñan símbolos d’un trasmundo humán. E a mais d’isto, esa inquedanza da liberdade e ise repudio do vicio, da mintira convencional e da corrupción do tempo, que fan do Roberto Blanco Torres un poeta civil. (4)
Trátase de poesía conceitual, unhas veces de carácter cosmolóxico, outras veces de carácter moral, estoico. (5)
Sinopse da obra
A obra ábrese co poema introdutorio que remite ao título do libro.
Orballo...
Cómo vai caindo,
sin velo,
sin sentilo,
lento,
como o vestigio platónico das horas,
com’o tempo.
Orballo da media noite
sobre a terra endormiñada. (...)
Cómo vai caindo,
sin velo,
sin sentilo,
lento,
como o vestigio platónico das horas,
com’o tempo.
Orballo da media noite
sobre a terra endormiñada. (...)
Blanco Torres deixou unha das imaxes máis fermosas do libro neste mesmo poema.
A luz, doente,
lisiada no mais puro orige,
enferma de sí mesma,
escondeuse entr’as sombras.
lisiada no mais puro orige,
enferma de sí mesma,
escondeuse entr’as sombras.
O carácter moral ao que alude Carballo Calero aparece representado no Poema do alfareiro.
Tí crês qu-o Mundo está feito / pr’ó teu regalo, / e n-él danzas , jogas, vives, / sin pensar n-outra cousa. / Pois non; o mundo faise, / está facéndose; / íl será o que tí queiras i-outros queiran, / e compre non lle furtes teu esforzo. / (...) Non terán remisión o teu jogo, / a tua danza e a tua vida, / se a obra suma refuges. / ¡Terás sido chispa sin luz, / fogueira non acesa, / verba sin voz, / alma informe! (...)
O poeta reflexiona sobre os misterios do cosmos nos versos d’O grilo a cantar, poema que tamén conecta coa poesía tradicional sobre a vida campesiña.
(...) Gli gli, gli gli, gli gli, / sigue o grilo aquí e alá, / e a ringleira dos seus pitos / da noite na inmensidá, / como estrelas derrubadas / rompen na terra a laiar. / (A ubicuidade do cosmos / garda co grilo o compás.)
Os poemas de Blanco Torres non falan do amor. Non obstante resultan unha excepción os versos d’A dor, onde o poeta fuxe do amor idealizado para falarnos do amor cotián.
(...) Amor e dor son o mesmo; / o odio ten n-eles acorde, / porque sin él non tería / senso no mundo o amore. (...)
Abondando na poesía social que predomina no volume, a carraxe e a denuncia caben no poema A iniquidade, onde o autor expón claramente as eivas que corroen a sociedade.
(...) pra ires zugando o sudore / que outros van botando arreo, / non teñen mais inquedanza / que soster seus privilexios. (...) Defenden a monarquía / - anacrónico esperpento - / porque trai de longas épocas, / da lobregueza dos tempos, / unha tradición de aldrajes / e unha historia de atropellos / (..) e coidan qu’o cristianismo / naceu pra meterlles medo / ôs que arelando justicia / van de cabeza ô inferno / si se negan a ser carne / de cañón dos fariseos. / Defenden a aristocracia / (unha caterva de necios) / porque todol-os parásitos / s’entenden entr’eles mesmos. / Defenden a autoridade / porque n-ela ten sustento / a transgresión qu-os validos / fan da lei e do dereito. / ¡E malia quen turbar ouse / o orde dos cimenterios!
Outro exemplo de denuncia atopámolo no poema Na cibdade (Apunte d’unha topografía espirtoal dos Casinos).
(...) Casinos e cafés de gente obtusa / que falan do calor, do frío e o fútbol, / ou das clases pasivas milloradas, / comentando o aumento con lediza, / sin repugnarlle seu vivir do probe / que con traballos, sonos i-esperanzas / imprime â vida un senso de nobleza (...)
¡Loitador, non te deteñas!
Ten cada hora novo alento,
sigue a luz que te ilumiña,
mira a cotío pr’ó ceo.
Ôn lado e outro do camiño
toparás pinchos e rebos,
e da estulticia e a enveja
ladraránche os cans famentos.
Loitador, non te deteñas!
¡Levas a verdá no peito,
e a estrela que te guía
ten resplandores eternos!
Ten cada hora novo alento,
sigue a luz que te ilumiña,
mira a cotío pr’ó ceo.
Ôn lado e outro do camiño
toparás pinchos e rebos,
e da estulticia e a enveja
ladraránche os cans famentos.
Loitador, non te deteñas!
¡Levas a verdá no peito,
e a estrela que te guía
ten resplandores eternos!
(1) Fonte da imaxe de Roberto Blanco Torres:Realacademiagalega.org
(2) Roberto Blanco Torres. Clodio González Pérez. Editorial Toxosoutos. Noia, 1998. p 61.
(3) Ibidem anterior.
(4) Nós, nº 75. Marzo de 1930.
(5) Ricardo Carballo Calero. Citado a partir de Francisco Fernández del Riego. Diccionario de escritores en lingua galega. O Castro, Sada. A Coruña. 1990. P. 45.
Ningún comentario:
Publicar un comentario