COLECCIÓN DE TAPICES Y COLGADURAS ANTIGUAS DE LA CATEDRAL
DE SANTIAGO / Portela Pazos de Probén, Salustiano
1927
Imprenta Lar, Franja, 34 – La Coruña
8 p texto. 4 p láminas; 24 cm.
1927
Imprenta Lar, Franja, 34 – La Coruña
8 p texto. 4 p láminas; 24 cm.
A
separata exenta dos Arquivos do Seminario de Estudos Galegos: Colección de tapices y colgaduras antiguas
de la Catedral de Santiago, obra de Salustiano Portela Pazos e tamén incluída no primeiro volume dos Arquivos, foi
publicada por Lar en 1927.
Tanto o
primeiro volume dos Arquivos do
Seminario de Estudos Galegos como as separatas dos traballos que o
integran, foron impresas por Leandro
Carré en solitario no obradoiro da rúa da Franxa, logo da separación de Ánxel Casal.
O
contrato de publicación asinado entre Salvador
Cabeza de León, director do S. E. G., e Leandro Carré en marzo de 1927 (2) fai
referencia á edición de cincocentos exemplares dos Arquivos, pero non alude á
edición dos contidos como documentos exentos. Xa que logo, e tendo en conta que
moitas destas separatas – en especial as editadas por Lar –, están asinadas e dedicadas
polos propios autores, non resulta aventurado concluír que non estaban destinadas á venda e
foron impresas para que estes atendesen os seus compromisos.
A
separata dos tapices da Catedral que acompaña o texto leva inscrita a seguinte
dedicatoria:
A mi muy querido y admirado amigo el
cultísimo arqueólogo Angel del Castillo, con todo afecto.
El Autor
Portela
Pazos, cóengo e deán da catedral de Santiago, foi membro da Academia Galega pola
súa condición de historiador, e en particular polos traballos sobre a Guerra
de Independencia en Galiza.
Na obra
sobre os tapices da catedral, Portela describe os panos flamencos datados entre
os séculos XVI e XVII, e os tapices españois tecidos principalmente na Real
fábrica de Santa Bárbara no século XVIII.
Mención
especial merecen os doce tapices de Goya:
“seis de regular tamaño, cuatro sobrepuertas y dos
tiras”. (3)
Os
cartóns destes tapices foron pintados entre 1777 e 1779 para o comedor e o
dormitorio dos Príncipes de Asturias no pazo do Pardo.
Por los cartones de Goya tejió la Real
Fábrica de Santa Bárbara uno, dos y hasta tres ejemplares, de cada cual, en
diversos años, desde 1776 hasta 1808 en que vióse en la precisión de suspender
sus trabajos debido a la invasión de los franceses.
As
pinturas pertencen á primeira etapa de Goya e ”a
pesar de los defectos de corrección en el dibujo a veces, de la falta de
proporción en algunas figuras”, nos cadros destaca a personalidade característica
da obra do artista.
O autor
relaciona as pinturas coa correspondencia do pintor, quen manifesta a
satisfacción que algúns deles lle produciron ao rei, abríndolle a Goya as portas do
pazo.
Todos los tapices de Goya que se guardan en
Santiago están tejidos con lana, los tonos oscuros, y con fina estofa de seda,
los claros. Consérvanse en muy buen estado, en marcos de madera, si bien a dos
sobrepuertas fáltanle las cenefas de la parte superior, y a otras dos, la de
abajo.
Portela
analiza os detalles das pezas e os datos coñecidos sobre a súa confección. Por
último, indica a procedencia dos tapices.
Réstame únicamente decir que todos estos
tapices de Goya vinieron a Santiago por donación testamentaria del Excmo. Sr.
D. Pedro Acuña, Canónigo Dignidad de Maestrescuela de esta Catedral. Prior de
Sar, Secretario de Estado y del Despacho General de Gracia y Justicia en el
reinado de Carlos IV, y que falleció en Madrid en 1814.
(1) Fonte da imaxe de Salustiano
Portela Pazos: Real Academia Galega
(2) Ánxel
Casal (1895-1936). Textos e Documentos. Dobarro Paz e Vázquez Souza. Ediciós do Castro, 2003.
Apéndice gráfico. A fouce, o hórreo e o
prelo. Ernesto Vázquez: “Por xentileza de Alfonso Mato posuímos copia do
contrato de impresión, en galego, dos Arquivos I, asinado a 20 de marzo de 1927”.
(3) Sobre esta mesma colección de tapices existe outro
folleto escrito por López Campos en 1935. Tapices
goyescos de la catedral compostelana. A. López-Campos. Tipografía de El eco
franciscano. Santiago, 1935.
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