DE MIN PRA VÓS (CONTOS DO POBO) / Carballal,
Ricardo
9 de agosto de 1928
Nós, Pubricacións Galegas e Imprenta. Real, 36 – 1º. A Cruña
122 p ; 16 cm.
9 de agosto de 1928
Nós, Pubricacións Galegas e Imprenta. Real, 36 – 1º. A Cruña
122 p ; 16 cm.
De min pra vós (contos do pobo), obra póstuma
de Ricardo Carballal, saíu do prelo
de Nós en agosto de 1928.
O libro
escolma os contos publicados por Ricardo Carballal en A Nosa Terra, segundo informa Ánxel
Casal no prólogo que precede a obra.
A Editorial NÓS pon â venda este libro de
contos do malogrado escritor galego e férvido loitador galeguista Ricardo
Carballal, c’o dobre propósito de divulgal-os e rendir un testimoño â sua
lembranza.
Carballal, morto na prenitude das suas
facultades literarias, foi dos primeiros fundadores da Irmandade da Fala
cruñesa, punto de partida da actual renascencia galega. Patriota fervoroso con
unha autuación exemprar no campo galeguista foi dos primeiros en acadar o
grorioso tíduo de «bó e xeneroso» de que falou Pondal. As páxinas de «A Nosa
Terra» están nos seus primeiros anos ateigadas de ademirabres probas do gran talento
e nobre ideal galego de Carballal. D’elas son tirados estes contos que a
Editorial NÓS imprenta n’un nobre propósito de divulgación e segura de facer
unha obra mais a favor da literatura galega hoxe en vigoroso rexurdimento.
Ricardo Carballal foi un dos
máis activos redactores do semanario A
Nosa Terra desde a súa fundación en 1916 e até 1918. Comezou escribindo pezas
de opinión e a partir do número sete publicou tamén os seus Contos do Pobo. Textos que pola súa
calidade literaria e imaxinación ben merecen unha nova edición
que os rescate do esquecemento.
De min pra vós foi o título da sección onde
apareceron os contos de Carballal desde o ano 1917.
Ademais
deste volume póstumo, o autor publicou un único libro en 1919 titulado O secreto acubillado, editado na Coruña
polo xornal El Noroeste no
suplemento Terra a Nosa!
Xunto
coa presentación do autor, Casal revela no prólogo os principios literarios da editorial Nós.
Compre tamén adiantarse ao xuicio, que
poidera vir, dos escolleitos ou dos mozos; decindo que NÓS ten á gala, e
contituie esto o seu maior galardón, pubricar todas aquelas obras, que estando
escritos na nosa fala contribuian de calquer xeito ao seu mais grande uso sin
perder o tempo en disquisicións literarias inúteis. NÓS pensa e así o praitica,
que hoxe en galego hai que escribir de todo e para todos. O mesmo para os
iniciados que para o vulgo. Así o dí craramente toda a obra literaria por ela
realizada, somentes c’o desexo de contribuir con todo o seu esforzo â creación
d’unha gran cultura galega.
¡TERRA A NOSA!
No
texto Casal formula os obxectivos do seu
proxecto editorial, coutando dunha tallada as estériles polémicas que
encheron algunhas das notas editoriais publicadas por Lar. Formulando a
vocación de Nós como unha editorial popular, ao servizo da cultura galega, Casal
afirma que no momento histórico que a el lle toca vivir cómpre actuar e non
relear sobre a idoneidade da literatura que se está a facer.
Xa que
logo, o principal obxectivo da editorial Nós será fornecer os escritores en
lingua galega dunha plataforma de publicación. Non obstante, e visto coa
perspectiva dos anos, a calidade literaria do catálogo publicado por Nós resulta
innegable. Ou dito en palabras de Otero Pedrayo:
Enxamais saíu da imprensa de Casal unha
páxina baixa, ruín, ou intresada. (2)
Sinopse da obra
O cocho do «Princesa de Asturias».
Conto picaresco
sobre as mañas dun mariñeiro.
Ti sei que dormes. A Nosa Terra,
número 13 (1917).
Escena
de taberna onde o tío Farruco acomete a fungueirazos os mozos enleados por un papagaio.
A virxen de mármore. A Nosa Terra,
número 24 (1917).
Historia
de amor entre Rosario e Pepe do Castelo, adubada cos celos da prometida de
Pepe.
Ao pé do cruceiro.
O conto
narra a traxedia de Xan e a redención que lle chega da man do pai do mozo a
quen matou.
Axúdate que Deus t’axudará
Relato
picaresco, onde as mañas dun labrego serven para estafar un banqueiro.
A lenda do xutglar. A Nosa Terra,
número 30 (1917).
Lenda
de amor galante con final tráxico entre un xograr e a castelá.
Noite do sábado.
Comedia
doméstica onde unha muller barbea o seu home cunha navalla.
En tempos que virán. A Nosa Terra,
número 38 (1917).
Diálogo
imposible entre a Marquesa e o Conde para reivindicar o carácter diferencial de
Galiza e a figura inxustamente esquecida do labrego, “encarnación
da raza e gardián da fala”.
Conde.- E obrigados qu’o non perdimos todo.
Mais que nada a fala; ista fala que tanto envexan os alleos, e que non finou, e
non perdeuse nas âs do esquecemento, mercede ôs bós labregos, que foron-os
termadores da nosa tradizón, das nosas côstumes, dos nosos usos; os compretos
cibdadáns, os únicos matriotas, os que sendo galegos vivían en Galicia e non
n’unha colonia castelana. ¡Benia eles!
É a noite de San Xuan.
Arredor
da moza doente confrontan a ciencia e a sabedoría popular. Derrotado pola
enfermidade, o médico acepta probar os remedios a base de feitizos, herbas,
follas e flores, que sandan a moza. Desenganado, o médico queima os libros de
ciencia no lume novo de San Xoán.
A dos ollos meigos. A Nosa Terra,
número 33 (1917).
Un pintor
acada a súa obra mestra despois de pintar un cadro onde destacan “dous ollos de galega beixados por unha raiola de sol”,
para logo ficar cego.
Noite Boa sin festa. A Nosa Terra,
números 40-41 (1917).
Os
comensais e outros veciños chegados evocan coas súas regueifas as festas e
cantigas de antano.
O derradeiro beixo. A Nosa Terra,
número 42 (1918).
Un
encontro casual entre un mozo e unha muller máis vella ca el esperta neles unha
grande paixón. A relación resulta imposible, contra o criterio do mozo. Anos
máis tarde, a piques de morrer, a vella chama onda ela o rapaz. O amor da parella
segue intacto e nun bico entrégalle o último alento.
Si é parvo non se persente. A Nosa Terra,
número 46 (1918).
Conversación
burleira entre o amo e o candidato a criado.
Axuda á tempo. A Nosa Terra, número 45 (1918).
Lance
picaresco entre a taberneira e os tratantes, que ao cabo desenguedella Pepiño o
Recurseiro diante do xuíz.
O loitador. A Nosa Terra, número 51 (1918).
Xacobe,
o Loitador, teima en unir os homes da parroquia contra os que provocan a súa
miseria, pero ninguén quere comprometerse e os propietarios néganlle o traballo.
Encolerizado, o Loitador queima nun arrouto a casa do home máis rico do pobo.
Si te portas ben. A Nosa Terra,
número 53 (1918).
Conto
da emigración onde Xosé chega a Cuba e alí fai fortuna e casa coa mulata
Consolo.
A falla de estudos. A Nosa Terra,
número 52 (1918).
Bastián
ten unha grande habilidade para facer trebellos coas mans, pero ningún deles
funciona porque non ten estudos. Cando decide suicidarse, tamén a falta de
estudos acabará por salvalo ao non contemplar todas as posibles circunstancias
do acto.
Rosiña a estatuaria. A Nosa Terra,
número 50 (1918).
Rodolfo
é un mozo rico e sen escrúpulos. A única muller que consegue resistírselle é
Rosiña, chamada a Estatuaria pola frialdade coa que trata os pretendentes. Anos
máis tarde cando Rodolfo está cego, ademais de pobre e enfermo, Rosiña acéptao
salvando a súa vida.
Por aforro. A Nosa Terra, número 55 (1918).
Diálogo
cheo de piropos e pullas entre unha neneira e un soldado.
Ficamos sin conto. A Nosa Terra,
números 47-48 (1918).
O autor
anuncia que non ten inspiración para escribir un novo conto.
Deixarei os moitos leitores d’A Nosa Terra
sin conto, e iso irán ganando.
Así vai
pasando dun tema a outro sen decidirse por ningún e ao cabo narra unha historia
burleira de amos e criados.
(1) Fonte
da imaxe de Ricardo Carballal: capa
do libro O tesouro acubillado.
(2) Ánxel Casal. O libro dos amigos. Ramón Otero Pedrayo. Ediciones
Galicia del Centro Gallego de Buenos Aires. Bos Aires. 1953. p. 106.
Ningún comentario:
Publicar un comentario