CÁNTIGAS
POPULARES DA AROUSA (Primeira Serie) / Bouza Brey, Fermín
Marzo de 1931
Marzo de 1931
Nós, Pubricazóns Galegas e Imprenta. Linares Rivas, 50. A Cruña
56 p ; 24
cm.
Esta separata exenta tamén foi incluída no terceiro volume dos Arquivos do Seminario de Estudos Galegos, editado por Nós en 1930.
Bouza Brey, escritor versátil e non obstante especializado nos estudos etnográficos e arqueolóxicos, defende na introdución desta obra a necesidade de recompilar a poesía popular de Galiza atendendo a clasificacións específicas, pois “tan sô facendo a recolleita por localidades ou bisbarras pódese chegar a un coñecemento aproisimado do que a i-alma nosa a se deitar en cántigas n-un intre dado pode proporcioar”.
O autor deixou tamén exemplos destas pescudas locais no Cancioeiro das ribeiras do Tea, traballo de ingreso no Seminario de Estudos Galegos lido por Bouza o 2 de outubro de 1928 (2) ou no Folklore de San Andrés de Somoza, concello da Estrada, en Terra de Tabeirós (3), entre outras.
Revista Nós nº 93 / Suplemento Nós nº 4 |
De feito, na sección periódica: Arquivo Filolóxico e Etnográfico de Galiza incluída na revista Nós desde 1921, participaron diferentes autores e serviu para documentar estas pescudas.
Todas estas recompilacións conservan a espontaneidade da fala e lévannos a través do tempo até un mundo desaparecido, que aínda podemos atinxir grazas ao labor destes investigadores. Ramón Cabanillas expresou o mesmo devezo na súa Antífona da Cantiga (Galaxia, 1951):
Conservóunos a copla as verbas máis
fermosas e os xiros máis enxebres e espresivos. Son coadros en vivenza, en ela
atopamos os costumes vernáculos tan dóces ó noso corazón, ademiramos con
ledicia e saudade os paisaxe amados e vemos rebulir os tipos representativos da
raza.
Escolma
A Arousa é unha rexión de fortes vivires,
mariñeira e labrega a un tempo, constituída non somente pol-as terras que
veirean a Ría do seu nome senón tamén pol-as ínsuas poboadas, rexión na que o
folklore presenta unha variedade de temas e unha rápida sucesión de motivos
dificultosos de topar n-outras bisbarras do noso chan.
Bouza
agrupa as cantigas por temas. Ademais, o texto inclúe o lugar da colleita.
AMEAZA AMOR
Anque me poñan ô frente Unha vez caín no río
artillería volante outra vez caín no mar
e a teu pai de artilleiro outra caín nos teus brazos
teño de seguir adiante. non me puiden levantar.
(Vilagarcía) (Vilagarcía)
Anque me poñan ô frente Unha vez caín no río
artillería volante outra vez caín no mar
e a teu pai de artilleiro outra caín nos teus brazos
teño de seguir adiante. non me puiden levantar.
(Vilagarcía) (Vilagarcía)
ANIMALES E PRANTAS CANTAR
E BEILAR
O paxaro de María Deprendéronme a cantar
anda nas miñas cireixas: as neniñas de Rianxo,
Come, paxariño, come deprendéronme a cantar
veremos as que me deixas. indo pol-o mar abaixo.
(Taragoña) (Rianxo)
O paxaro de María Deprendéronme a cantar
anda nas miñas cireixas: as neniñas de Rianxo,
Come, paxariño, come deprendéronme a cantar
veremos as que me deixas. indo pol-o mar abaixo.
(Taragoña) (Rianxo)
CASAMENTO COALIDADES
Eu caseime por un ano Zapatiño de unha sol
por saber que vida tiña; logo lle cai a biqueira.
o ano vai acabando Ten coidado miña nena,
quen me dera solteiriña! non caer a vez primeira.
(Vilagarcía) (Taragoña)
Eu caseime por un ano Zapatiño de unha sol
por saber que vida tiña; logo lle cai a biqueira.
o ano vai acabando Ten coidado miña nena,
quen me dera solteiriña! non caer a vez primeira.
(Vilagarcía) (Taragoña)
CONSOLOS COSTUMES
Anque miña nai é probe, De onde vés, Carmela
- viva el sol viva la luna - Veño do regueiro
anque miña nai é probe de laval-a roupa
non é deshonra ningunha. do meu mariñeiro.
(Godos) (Vilagarcía)
Anque miña nai é probe, De onde vés, Carmela
- viva el sol viva la luna - Veño do regueiro
anque miña nai é probe de laval-a roupa
non é deshonra ningunha. do meu mariñeiro.
(Godos) (Vilagarcía)
DESAFÍO DESPEDIDAS
Ofrecécheme unha tunda Vámonos de aquí que é hora
choqueira de Redondela; que o camiño das estrelas
ofrecécheme unha tunda vai guiando â feira nova.
agora veño por ela. (Boiro)
(Sta. Euxía de Ribeira)
Ofrecécheme unha tunda Vámonos de aquí que é hora
choqueira de Redondela; que o camiño das estrelas
ofrecécheme unha tunda vai guiando â feira nova.
agora veño por ela. (Boiro)
(Sta. Euxía de Ribeira)
DESPREZOS E DESDÉNS DEVOZÓNS
O cariño que che teño Nosa Virxen da Lanzada
cabe n-unha mau cerrada; que altiña que se foi pôr;
nin é pouco nin é moito dalle o aire, dalle o vento,
tanto é que non é nada. dalle o mar pol-o arredor.
(Cespón) (Noalla)
O cariño que che teño Nosa Virxen da Lanzada
cabe n-unha mau cerrada; que altiña que se foi pôr;
nin é pouco nin é moito dalle o aire, dalle o vento,
tanto é que non é nada. dalle o mar pol-o arredor.
(Cespón) (Noalla)
HUMORISMO E BULRA MALQUERENZA
O crego que che casou Non faledes mal dos homes
debía de estar borracho que eu tamén lles quero ben,
porque non che preguntou ¡quén mos dera ver a todos
si eras femia ou eras macho. n-unha pipa de alquitrén!
(Vilagarcía) (Palmeira)
O crego que che casou Non faledes mal dos homes
debía de estar borracho que eu tamén lles quero ben,
porque non che preguntou ¡quén mos dera ver a todos
si eras femia ou eras macho. n-unha pipa de alquitrén!
(Vilagarcía) (Palmeira)
MORMURAZÓN OFICIOS
O río cando vai cheo Teño lanchas, teño redes
leva carballos e follas e teño peixe no mar,
tamén debía levar teño unha moza bonita,
as língoas mormuradoras xa non quero traballar.
(Vilagarcía) (Rianxo)
O río cando vai cheo Teño lanchas, teño redes
leva carballos e follas e teño peixe no mar,
tamén debía levar teño unha moza bonita,
as língoas mormuradoras xa non quero traballar.
(Vilagarcía) (Rianxo)
PETITORIOS PICARDÍA
E SÁTIRA
Dáma, miña prima, dáma, O cura de San Martiño
dáma que non é pecado, éche moi bô confesor
dame unha hachiña de lume que confesou â criada
para encender o cigarro. debaixo do cobertor.
(Vilagarcía) (Palmeira)
Dáma, miña prima, dáma, O cura de San Martiño
dáma que non é pecado, éche moi bô confesor
dame unha hachiña de lume que confesou â criada
para encender o cigarro. debaixo do cobertor.
(Vilagarcía) (Palmeira)
PORCAS PROMESAS
Unha vella nun corral Heicho de dar, queridiña,
bota un peido mata un porco heicho de dar que o teño,
si non chegan a acudir heicho de dar, queridiña,
mata galiñas e todo. o anelo para o dedo.
(Vilagarcía) (Vilagarcía)
Unha vella nun corral Heicho de dar, queridiña,
bota un peido mata un porco heicho de dar que o teño,
si non chegan a acudir heicho de dar, queridiña,
mata galiñas e todo. o anelo para o dedo.
(Vilagarcía) (Vilagarcía)
QUEIXAS REFLEISIÓNS
Dios che me dea pacencia Púxenme a considerar
con esta miña muller que poucos amigos ten
que non fai o que eu lle mando o que nada ten que dar.
e que fai o que ela quer. (Palmeira)
(Vilagarcía)
Dios che me dea pacencia Púxenme a considerar
con esta miña muller que poucos amigos ten
que non fai o que eu lle mando o que nada ten que dar.
e que fai o que ela quer. (Palmeira)
(Vilagarcía)
RONDADORES XEOGRAFÍA
Si queres que vaia e veña Aldeíña de Loimar
meniña ô teu lugar toda ela é costas arriba,
has de prender â cadela a i-auga que nela nace
que non fai senón ladrar. que boas rapazas cría!
(Carril) (Bealo)
Si queres que vaia e veña Aldeíña de Loimar
meniña ô teu lugar toda ela é costas arriba,
has de prender â cadela a i-auga que nela nace
que non fai senón ladrar. que boas rapazas cría!
(Carril) (Bealo)
(1) Fonte da imaxe de Fermín
Bouza Brey: www.carloscallon.com
(2) Cancioeiro
das ribeiras do Tea. Fermín Bouza Brey
e Luís Brey Bouza. Seminario de Estudos Galegos, Seizón Folk-lórika. Editorial Nós,
23 de marzo de 1929. A
Coruña. Cancioeiro das ribeiras do Tea.
Revista Nós nº 63. Editorial Nós, 15 de marzo de 1929 / Suplemento nº 4 da revista Nós. Editorial Nós, marzo de 1929. A Coruña.
(3) Arquivo
filolóxico e etnográfico da Galiza.
Revista Nós, nº 93. 15 de setembro de 1931.
Ola Xabier, preguntome se todas as separatas do Seminario de Estudos Galegos se atopan recollidas nos 6 volumen de Arquivos do seminario. Tamén me pregunto se é máis doado atopar as separatas soltas ou os 6 libros dos arquivos. Un saúdo. Marcos.
ResponderEliminarOla Marcos, nin todas as separatas incluídas nos Arquivos foron publicadas como documentos exentos, nin tampouco os Arquivos reúnen todos os traballos do SEG. Os Arquivos eran un resume dos traballos do SEG durante o ano, pero tamén houbo moitos traballos publicados por diferentes editoriais non incluídos neles. Atopar todas as separatas é pouco menos ca imposible, porque tiñan tiraxes de entre 100 e 200 exemplares polo xeral, e non estaban destinadas á venda. Entregábanse algúnhas ao SEG e outras ao autor para cumprir cos seus compromisos. Xa que logo, trátase dun material moi disperso e pola súa morfoloxía, perecedoiro. A xente conserva os libros pero non as revistas e hoxe en día aparecen aos poucos.
EliminarCon respecto aos volumes dos Arquivos, podes atopalos ocasionalmente en Internet. Os números I, III, IV e VI son relativamente doados. O número II difícil e o número V moi raro
Saúdos. Xabier
Ola Xabier, dende a miña ignorancia parécenme moi pouco tirada só 100 ou 200 exemplares. Para qué me poida facer unha idea sabes cal era a tirada da revista Nós?
ResponderEliminarEn canto ós 6 libros de Arquivos do SEG eu nunca vin o volume V. O volumen I e VI son os que teño visto con máis frecuencia.
Supoño que as separatas ó ter o formato folleto e tan pouco tirada non se atoparán con moita frecuencia. Eu teño visto moi poucas, e en non moi bo estado.
Un saúdo.
Desculpa as faltas, coa tablet o corrector non para de modificar o que escribo.
ResponderEliminarSe non lembro mal, nalgún sitio lín. que por exemplo a Revista Lar, a ilustrada por Díaz Baliño, tiña unha tirada de 3000 exemplares. A min xa non me parecen moitos, 100 ou 200 non son nada. Case nin chegan para repartir entre a familia e os coñecidos.
ResponderEliminarUn saúdo.
Ola de novo, non teño o dato de Nós, pero Céltiga editaba arredor dos 3.000 exemplares e aínda así son difíciles de ver hoxe en día. As separatas dos SEG non procuraban a difusión dos contidos porque tampouco había un circuito comercial darredor delas, así que case poden considerarse edicións de autor. Polas cartas de Casal sabemos que non tiraba máis deses números salvo que llo pedise o autor fóra do acordo co Seminario. Daquela facíalle un prezo axeitado e tiraba cantas lle encargaban.
EliminarSaúdos. Xabier
Grazas pola información. Coñecía a tirada da revista Lar pero non a de Celtiga. Esta última non é doado de ver. Eu só vin a obra de Castelao e a dos cisnes, que coido que é unha traducción do inglés. A revista Lar vese algo máis pero tamén é bastante escasa.
ResponderEliminarUn saúdo. Marcos.