A ROMEIRÍA DE
XELMÍREZ / Otero Pedrayo, Ramón
25 de xullo de 1934
Editorial Nós, Rúa do Vilar, 15. Santiago.
Editorial Nós, Rúa do Vilar, 15. Santiago.
Volume XLII
295 p ; 19 cm.
A romeiría de
Xelmírez foi escrita por Ramón Otero Pedrayo e impresa pola editorial Nós no número 15 da rúa do Vilar de
Compostela en xullo de 1934.
O libro ten unha presentación coidadosa e as letras
capitais que encabezan os capítulos son obra de Castelao e reproducen os anciáns da porta da Gloria.
Castelao deseñou pra
iste libro unha riola d’iniciás románicas, nas que os Anciáns da Apocalipse
xogan as súas cítaras e organistros n-un maravilloso abecedario litúrgico. Son
dos deseños máis finos que teñen saído da penna do gran dibuxante, que n’iles,
asimílase con enorme acerto o estilo do Mestre Mateo. (2)
A edición deste libro coincidiu coa impresión dos libros Os dous de sempre (Castelao), O silenzo axionllado (Ricardo Carballo
Calero) e Os evanxeos da risa absoluta
(Antón Villar), no que para Vicente
Risco constitúe un feito decisivo:
Falouse moito pra o
que s’adoita falar en Galiza dos libros galegos dos catro aparecidos o Día de
Galiza, catro libros deitados â rua n-un soilo día, coma quen deita na mesa os
catro reis n-unha xogada decisiva. (3)
Otero sempre estivo fascinado pola poderosa enerxía da
Galiza medieval, responsable no seu xuízo do carácter galego moderno, e
particularmente sentiuse atraído pola figura de Diego Xelmírez, como xa deixou constancia anteriormente no texto
intitulado Xelmírez, orador,
publicado na revista Nós en 1929.
Xentes alonxadas de
nós pol-o tempo falaban e vivían, iban e viñan, atafegábanse por mil asuntos
(...) Don Diego está presente en todal-as páxinas dinamizándoas. Síntese pisar
rexamente pol-as rúas, pol-os camiños, pol-os salós dos pazos. Percíbese o
encello enrugado pol-a vontade, o fino sorrir do político, as máscaras con que
moitas veces recobre a sua labourada i-enérxica faciana galega, o pracer
sportivo con que se mergulla nas compricaciós, os además apaixoados ou
prudentes, e sobretodo a grande voz do prelado mandando, aconsellando,
improrando. (4)
Este breve texto inclúe a esencia argumental da Romeiría de Xelmírez, onde Otero celebra
a peregrinación do bispo na procura do palio arcebispal para Compostela, que ha
convertela nunha nova Roma edificada con pedra de grao.
Xelmírez canaliza en
certo sentido a historia da Galiza. Impón o ritmo da sua persoalidade. E n’ista
laboura non tivo a menor parte a palabra de D. Diego, palabra forte e prudente,
apostólica e finalmente política, en cuio estudo acabado ollaráse cando se
faga, o locir d’unha das maneiras do esprito galego; un realismo vidal poderoso
misturado c’un programa ideal, sempre presente e que ô igoal da misticidade
galega non perde posto en contacto c’a vida. (5)
O número 123 da
revista Nós, de 15 de marzo de 1934, inclúe un pequeno adianto da novela,
como era habitual con moitos dos libros publicados pola editorial Nós.
A romeiría de
Xelmírez narra a viaxe do bispo Diego Xelmírez a Roma para situar Compostela entre os lugares senlleiros da cristiandade, en
competencia con Roma e Xerusalén. Alén diso, nesta novela onde
predomina a reflexión sobre a acción, Otero teoriza sobre a dimensión
cosmopolita de Galiza e Compostela, equiparadas cos centros da civilización
europea medieval.
Calificamos a obra
de Otero d’evocación novelesca porque, en realidade, trátase d’un episodio
inteiro da história de Galiza que o autor fai vivir de diante de nós c’unha
potencialidade estraordinaria de plastificación vital (…) Toda a Europa
contemporánea de Xelmírez é traguida a conto por vía anecdótica ou por vía
sintética, pra facela girar arredor da Compostela sagrada e alumadora dún dos
grandes séculos da cristiandade, a un tempo trufante e militante. (6)
O autor preséntanos a Xelmírez como un facho aceso de
civilización e modernidade entre as forzas escuras que dominaron a Idade Media,
abondando nas dimensións relixiosa e política do arcebispo, retratado como un
home piadoso e un grande estadista.
Sinopse da obra
Sobor da Galiza
decorría levián como unha fada a noite do derradeiro Agosto apenas vestida de
vaporosas nubens, centileante do diálogo das estrelas, cruzada por a pelerinaxe
da Galaxia anceiosa de se mollar na mar e no consolo da coba apostólica: dous
marcos postos no Oicidente entre o mundo e o além-mundo.
Diego Xelmírez olla o
camiño de Roma como unha galaxia
situada ao revés, deitada rente do chan. Agora non basta que un santo abade
ocupe o trono de Compostela; “o bispo ten de ser un político. Para adeministrare tanta
riqueza dende a mariña brigantina â terra de Montes, pra domeare mílites sempre
dispostos ao crime da soberbia e ambizón, pra tratarse cos Reis ou cos
Emperadores, co Papa”. Xelmírez devece por ser príncipe da Igrexa.
O bispo pensa que non abonda posuir a estrela de Teodomiro e a Arca Marmórica, e quere dotar a Compostela
da dignidade metropolitana. Compostela non pode ser unicamente hispánica. Por
este motivo decide visitar Cluny e
chegar a Roma para facer posible o soño imperial.
Compostela ê unha
forza espirtoalmente imperial e como irmâ de Roma d’ela ha de têr a categoiría,
non de Toledo nin de Braga. ¿Non fói consagrada por a pelerinaxe de Carlomagno?
¿Non ê un poder esencial na Catolicidade? Agora co ista viaxe madurará o albre
cuia miragrosa nacencia miraron os ollos maravillados de Teudomiro Iriense.
Antes de saír camiño de Roma, Xelmírez convoca a xuntanza
dos setenta e dous cóengos do cabido para avivar o devezo por acadar o palio.
N’unha das
derradeiras luzadas de Agosto, despoixa da misa, con néboa silandeira do Ulla
ao pé do Pico, c’un erguemento das nove terras da Basílica car’a lus
crecedeira, D. Diego Gelmirez e sua locida compaña de crégos e homens de armas
cabalgaba por a Vía Francígena, camiño de Roma.
A comitiva chega a Melide
e logo segue polas terras de Palas de
Rei. Xa con noite pecha entra en Portomarín
e pola mañá cruzan Sarria camiño do mosteiro de Samos.
Voltaban a se xuntar
os montes esmaltados de soutos de castiñeiros, de pobiños homildes de
arrendodeadas chousas de colmo agarimando n’un oco pechado ao mundo e sóilo
franqueado ao ceo, aquil antigo mosteiro de Sto. Xiao de Samos gardador como
outros da Galiza da temperá primadeira cristiá da Terra.
Logo alcanzan O Cebreiro,
refuxiándose no santuario. En Triacastela
e no Bierzo atopan greas de
peregrinos.
Chegando â vista de
Villafranca miraron adiantare unha mesta tropa entr’as verdes sebes: o Conde de
Galiza D. Ramón ca sua dona Urraca e acompañamento de cén lanzas camiño de
Sant-Iago.
Rodeando Astorga,
chegan deica León e desde alí viaxan
a Toledo, onde o rei Afonso recibe a Xelmírez.
Logo os viaxeiros gañan o Douro e chegan a Ávila, antiga
sé do bispo Prisciliano, e avanzan
cara Burgos, San Domingos da Calzada e Logroño
antes de se internar nas terras de Navarra.
Gelmirez tiña présa
por crusar o Pireneu e asina faguendo dobres xornadas, fuxindo da fartura e
beleza da Estella de novas e belidas eirexes, arrodeiando de lonxe a cerca de
Iguña, aixiña petou no peito dos viaxeiros o vento épico de Roncesvales.
Neste punto da narración, Otero recrea a peregrinación de
Carlomagno desde Aquisgram deica Compostela e a defensa de
Roldán.
A Pelerinax de
Calromagno fora apenas un curto ensoño. Ficoulle da Galiza a lembranza d’unha
d’isas terras que o sôlpor figura na lonxanía da mar.
Na vila bispal de Auch
unha grea de cabaleiros, cregos, cóengos e burgueses co bispo á fronte saen
recibir a comitiva e xuntos celebran a festa da Natividade antes de coller o
camiño de Tolosa.
Tolosa: leda, farta,
forte. Xuntanza de camiños, folgo, lediza da lingoa de Oc, metrópoli, rexo
esprito monecipal.
Xelmírez infórmase sobre as intencións do vizconde de Narbonne, confabulado cos
inimigos instalados na curia romana e que está disposto a atacalo no camiño de Cluny. O bispo envía os cóengos Munio e Gaufrido camiño de Roma, mentres el coa maior parte da expedición
segue en dirección ao mosteiro.
O combate ocorre na beira do río Lot. Os besteiros galegos contiveron a carga dos cabaleiros, e
cando máis dura era a loita apareceron en escena os arqueiros da milicia burguesa de Cahors, poñendo en
fuga os inimigos. Logo a comitiva seguiu camiño de Limoges.
Ao coller novamente
o camiño ían en dereitura os galegos pra Cluny, os Alpes, Roma.
A comitiva fixo noite no castelo de La Ferté
e logo, descendo as costas de Charolais,
descubriron os horizontes da Borgoña
antes de entrar nas terras de Cluny o 28 de setembro.
Todos ficaron
adimirados da beleza e dinidade do mosteiro, curazón do mundo católico, apoio
do Pontificado, escola nái, intelixenza, vontade, exempro, guieiro.
O abade Hugo,
rexente da familia cluniacense, agardaba por Xelmírez. Aquel monxe era quen
tecía os fíos da política da igrexa e Cluny comparte a xustiza da causa de
Compostela, mais Roma teme o orgullo da metrópole occidental anticipando o
posible cisma.
Era doce o acougo de
Cluny mais chamaba o camiño e as follas dos albres parescían acenar siñalando o
roteiro de Roma.
A compañía cruzou o Ródano
e logo afrontaron o paso dos Alpes: “os dentes
disformes das cumes manxaban estrelas. Ceibaban os graciares centileos de
concencias apenas espertas”. O duque
Humberto de Saboia guiou os galegos polas súas terras e axudounos a pasar
os montes.
Xa na Lombardía
de novo son atacados polos sicarios do emperador Henrique de Xermania, perdendo tres homes. Os galegos refuxiáronse
no mosteiro de Póntida. Alí deixaron
os homes de armas e, disfrazados como burgueses, Xelmírez e os cregos colleron
o camiño de Roma atravesando as terras da princesa
Matilde.
Gelmírez cos seus
coengos revistidos de brilantes dalmáticas, fixo a solene visita “ad Sacra
Limina” comovedora pra un Bispo. O cortexo en valentes mulas, con garda de
arqueiros de Letrán, cruzou precedido da crus da dinidade as ruas algueirantes
de Roma, a ponte do Tiber e adiantou ao Sto. Pedro. Agardaba o Papa na
bizantina cadeira antiga usada por Pedro, incrustada de ouros e marfíms,
exornada ca repersentación dos traballos de Ercoles, arrodeiado do Cabidoo e
dos Cardeals.
Xelmírez falou da súa demanda que o Papa acolleuno con
silencios cheos de simpatías, e ao saír da audiencia o bispo tiña a case total
convicción de ter conseguido o seu obxectivo. Mais tamén sabía como habían
traballar os cardeais inimigos para torcer a vontade de Pascual II.
“E si Roma se
negara” pensou Gelmirez “Si Roma se pechara na negación cal sería a obriga do
Bispo de Iria e Compostela? Crebar o xugo. A lembranza de Sant-Iago non
deixaría outro camiño. Crebare a discipriña, non o dogma… Queimase a fé de
Nicea acotio en língoas eisaltantes en Compostela”.
Ao cabo, Roma aceptou a demanda do galego e o Papa
dispuxo a cerimonia para o último día de outubro na basílica de San Lourenzo.
Conforme as
rúbricas, feita por Gelmirez a petición do Palio, recadouno o Papa do altar e
poñendoo riba dos hombreiros do Bispo de Iria Flavia e Compostela dixo:
“Tradimus tibi Pallium de corpore Beati Petri sumptum, in quo est plenitudo
pontificalis Officii” E fíxolle don da Bula “Jacobi Apostoli corpus”.
Convertido en arcebispo, Xelmírez volveu a Galiza coa boa
nova, sentindo que na pequena igrexa de Compostela fluía agora a galaxia
enteira.
(1)
Imaxe de Ramón Otero Pedrayo: fundacionoteropedrayo.org
(2)
Os
homes, os feitos, as verbas. Libros. A
romeiría de Xelmírez. Vicente Risco. Revista Nós nº 130, outubro de 1934.
(3)
Ibidem
anterior.
(4)
Xelmírez, orador. Ramón Otero Pedrayo. Revista Nós nº 66, 15 de xuño de
1929.
(5)
Ibidem
anterior.
(6)
Ibidem
nota 2.
Ningún comentario:
Publicar un comentario